Islamic Widget

our anniversary ( intan & nafis )

Daisypath Anniversary tickers

i follow...u follow...

Rabu, 27 April 2011

apih.....genap 26 tahun

Tanggal 27 April 1985....lahirnya seorang bayi lelaki yang diberi nama MOHD AL-Hafiz Bin Morsalin
Masa tu aku baru darjah 1 & bila balik dari sekolah..tengok orang ramai kat umah aku...
upanya mak tengah sakit perut sebab nak lahirkan apis..
masa apis nak lahir ni..abah xde..ikut cina dari batu pahat gi cari buah pinang..
sib baik ade abang aku yg ke 2 ( yee ) kat umah
jadinya a.yee ni lah jadi hero...kayuh basikal ke seluruh kampung cari bidan kampung
alhamdulillah jumpa bidan kampung yang dicari tapi jauh dari umah kami...bidan ni duk kat kampung lain dan umahnya di hujung kampung dekat ngan kubur...

sebenarnya kami baru pindah ke Terengganu..kami mula duk Trg pada pertengahan tahun 1982..jadinya x tau sangat la pasal bidan ke ape2 yang berkaitan..so bila dapat tau ade bidan tu ..tanpa banyak soal siasat terus amik dia...
padahnya...sebelum bersalin kan apih..mak aku dah menderita sakit sehingga lah apih membesar menjadi kanak2..

bidan ni ade belaan...masa mak abis pantang,bidan suruh abah sediakan bertih beras,ayam panggang sekor,pulut kuning,duit pengeras & mcm2 lagi la..
Bidan tu cakap kalau x sediakan sume ni...nanti dia jatuh sakit..
Jadinya abah yang pon sediakan la sume barang tu...tapi yang peliknya..separuh bidan tu makan & separuh lagi dia suh mak makan
rupanya bidan tu nak transfer belaan dia pada mak...
dan semenjak dari saat itu lah kehidupan mak dibayangi lembaga hitam besar..
mak yang sihat walafiat jadi kurus melidi..mcm2 cara dah buat...berubat kampung..dan hasilnya..memang bidan tu berniat jahat..

Apih plak membesar cam biasa cuma perangai dia ni lain sket...
umur 9 bulan apih dah bleh jalan & bercakap
umur 9 bulan gak apih dah berhenti susu botol..pastu apih minum air oren je dalam gelas
perangai apih masa kecik..kalau dia x suka seseorang...dia xbagi mak aku bercakap ngan orang tu..dia akan tutup mulut mak...xpon dia akan menangis kuat2..
bila mak tanya kenapa xleh bercakap ngan orang tu...apih cakap orang tu jahat...
aku ingat lagi ade seorang makcik tu datang bertandang ke umah aku...makcik ni memang cam mami jarum...apih tutup mulut mak & x bagi bercakap ngan mak cik tu...makcik tu dah boring...terus balik & x jadi nak bergossip ngan mak...heheheh

lagi 1 perangai apih ni masa kecik..
dia x suka gi jenjalan umah orang walaupun umah sdara sendiri
bila dah sampai umah yang dituju..mula lah dia wat perangai x nak masuk...dan yang sadisnya mak pon dia x bagi masuk sama...
akhirnya orang duk sronok2 makan...mak & apih duk melongok kat luar...
mmm...apih2

aku igt lagi time tu kami gi umah sedara kat seremban...sampai kat sana dia meraung2 xnak masuk umah sedara tu..
abah dah hangin ni..dah jeling tajam...
mak aku bawak apih lari jauh2...
pastu ade plak seorang hamba Allah ni datang bagitau apih ni kena sampuk....hehehe
dia jirus apih ngan sebaldi air ...air penawar katanya...
hambikkkk...mandi air free 1 baldi....

tapi apih ni memang bagus...kecik2 dah pandai berzikir....
masa tu kalau x silap aku umur dia setahun lebih...
kami gi airport anta mak long nak gi aji...
sepanjang perjalanan sampailah flight berlepas...apih duk berzikir jer..
sume org kat airport tu kagum tengok apih...

bila dah makin besar..apih makin minat pada agama...
bleh jadi imam,hafal surah sejadah & surah2 lain, suka masuk nasyid, jadi AJK surau kat sekolah & politeknik tempat dia blajar

Selalunya kami wat solat terawikh kat umah sebab mak sakit lutut...xleh nak gi masjid
jadinya family kami memang solat terawikh berjemaah...
jiran sebelah pon tumpung berjemaah skali...
memang meriah la...
semestinya apih yang jadi imam....
abah memang bagi peluang kat apih dari dia sekolah rendah agi untuk azan,baca doa dan bila dah makin meningkat dewasa..bagi peluang apih jadi imam lak..

aku suka dengar suara apih jadi imam,berzikir,mengaji & menyanyi...bagi aku suara dia memang best...

*************************************************

hari ni genaplah usia apih 26 tahun.....aku hanya sempat bersama mu hanya 25 tahun 5 bulan sahaja..
banyak sungguh kenangan kita.....

p/s : rindu panggilan telefon dari mu...mu slalu kol aku...makin tiba detik perpisahan tu makin kerap mu kol aku..x kira waktu...siang @ malam..bila mu trasa nak kol aku..mu kol jer,walaupun mu tahu time tu aku dah tido...hehehehe...tapi aku pon cam tu gak...slalu gak aku kol mu time mu dah masuk kelambu...ehe.....arghhhh....RINDUUUUUUUUUUUU




5 ulasan:

estee_8980 berkata... [khas utk kamu]

sedihnyeee...
mmg terasa sangat kehilangan, bila org yg paling dekat dgn kita pergi dulu dgn keadaan sihat walafiat...semoga rohnya dicucuri rahmat...

cik dah faridah berkata... [khas utk kamu]

dalam kenangan...doa yg terbaik utk arwah....

intan morsalin berkata... [khas utk kamu]

tqvm estee & cik dah...
hanya org yg dah melalui akan tau cane rase sume tu kan...cam estee...dah kehilangan ayah...cam cik dah lak..dah kehilangan ma...

Rina Rahamat berkata... [khas utk kamu]

umur arwah x panjang..abes kes belaan mak tu cmm mana? dah boleh buang dah? arwh mmg dianugerahkan kelebihan..kagum sy 9 bln dah boleh bercakap..setahun lebih dh pandai zikir..

intan morsalin berkata... [khas utk kamu]

cik betty : Alhamdulillah kes belaan tu dah settle...merata tempat gi brubat...tp effect dia..mak saya lemah dar segi dalaman..maksudnya..kalau tempat tu keras..dia mudah terkena gangguan...cam ade sesuatu yg duk mengganggu..