Islamic Widget

our anniversary ( intan & nafis )

Daisypath Anniversary tickers

i follow...u follow...

Selasa, 6 Disember 2011

bergenang air mata

aku singgah kat ~m@m@ Q!s~ n baca n3 tentang roh org yg dah meninggal...
berlinang air mata aku...teringatkan apih...
huhuhuhu..aku rindu sgt2 kat apih...
trasa lama sgt aku x gi jumpa dia...
lately ni mmg aku tringat sgt...
kdg2 aku mcm x percaya yg dia dah xde...
yaya pon slalu sebut pasal poksu
yaya pon rindukan poksu

bila sebut pasal mandi kolam...
yaya igt dia mandi kolam ngan apih...
masa tu arsyad ( anak apih ) baru 2 bulan n kami
gi bercuti kat rest house co hubby aku...
mmg apih layan yaya mandi dari pagi sampai tghari
x naik2..ank nangis pon dia wat dek jer
pastu petang sambung lagi mandi..
badan dia dah sunburn sbb duk berjemur...
tu lah last yaya mandi ngan poksu

aku puas ati sbb apih dah mandi kolam sepuas ati sebelum dia pergi...
3 bulan lepas tu apih pergi meninggalkan kami sume...

antara point dlm n3 ~m@m@ Qis~ yg buat aku tringatkan apih :-


1) Orang yang telah meninggal dunia mengetahui orang yang menziarahi
   kuburnya. Nabi SAW bersabda:
   (ما من أحد يمربقبر أخيه المؤمن كان يعرفه في الدنيا فيسلم عليه إلا عَرَفَهُ
   ورد عليه السلام)
   “Tidak seorang pun melewati kuburan saudaranya yang mukmin yang dia
   kenal selama hidup di dunia, lalu orang yang lewat itu mengucapkan salam
   untuknya, kecuali dia mengetahuinya dan menjawab salamnya itu.” (Hadis
   Shahih riwayat Ibnu Abdul Bar dari Ibnu Abbas di dalam kitab
   Al-Istidzkar dan At-Tamhid).,

*** sebab tu stiapkali balik kg aku mesti gi jumpa apih...aku nak dia tau...yg aku balik kg n aku x pernah lupakan dia...aku nak dia tau yg aku amat rindukan dia...aku nak dia dgr sume criter aku...aku akan duk lama kat pusara apih...aku akan citer ape yg aku lalui kat apih...aku bgtau dia...bila lagi aku akan datang jumpa dia supaya dia x tertunggu-tunggu kedatangan aku...aku juga bgtau dia..aku balik sebab ape...kalau aku nak bawak mak n abah ke putrajaya...aku akan bgtau dia..so xdelah dia tertunggu-tunggu abah melawat dia stiap kali pas solat jumaat....huhuhuhu


2) Orang yang telah meninggal dunia merasa senang kepada orang yang
   menziarahinya, dan merasa sedih kepada orang yang tidak menziarahinya.
   Nabi SAW bersabda:
   (ما من رجل يزور قبر أخيه ويجلس عليه إلا استأنس ورد عليه حتي يقوم)
   “Tidak seorangpun yang mengunjungi kuburan saudaranya dan duduk
   kepadanya (untuk mendoakannya) kecuali dia merasa bahagia dan
   menemaninya hingga dia berdiri meninggalkan kuburan itu.” (HR. Ibnu Abu
   Dunya dari Aisyah dalam kitab Al-Qubûr).


***aku nak apih gembira dengan kehadiran aku...kalau bleh aku nak duk lama-lama kat situ..tapi sian plak kat en hubby n anak2 duk tunggu dlm keta...kdg2 aku x sengaja nangis kat situ..bukan niat aku nak seksa apih...tp aku xleh tahan airmata...bila sampai je kat gate tanah perkuburan tu..mata aku dah berkaca-kaca...
slalunya aku akan elak dari nangis depan hubby aku ( segan beb )...tp ade skali tu aku mmg xleh tahan...sampai je kat situ ( tepi pusara apih )...aku dah teresak-esak...hubby terkedu jap...dia pon meleleh airtmata tgk aku...time tu aku mmg rindu sgt kat apih...sib baik aku,hubby n ank2 je kat situ...kalau mak n abah ikut skali...xke naya..mesti aku kena marah ngan abah sbb nangis kat situ...


3) Orang yang telah meninggal dunia mengetahui keadaan dan perbuatan
   orang yang masih hidup, bahkan mereka merasakan sedih atas perbuatan
   dosa orang yang masih hidup dari kalangan keluarganya dan merasa gembira
   atas amal shaleh mereka. Nabi SAW bersabda:

   i. (إن أعمالكم تعرض على أقاربكم وعشائركم من الأموات فإن كان خيرا
   استبشروا، وإن كان غير ذلك قالوااللهم لا تمتهم حتى تهديهم كما هديتنا)
   “Sesungguhnya perbuatan kalian diperlihatkan kepada karib-kerabat dan
   keluarga kalian yang telah meninggal dunia. Jika perbuatan kalian baik,
   maka mereka mendapatkan kabar gembira, namun jika selain daripada itu,
   maka mereka berkata: “Ya Allah, janganlah engkau matikan mereka sampai
   Engkau memberikan hidayah kepada mereka seperti engkau memberikan
   hidayah kepada kami.” (HR. Ahmad dalam musnadnya).
   ii. (تعرض الأعمال يوم الإثنين ويوم الخميس على الله، وتعرض على الأنبياء
   وعلى الآباء والأمهات يوم الجمعة فيفرحون بحسناتهم وتزداد وجوههم بياضا
   وإشراقا فاتقوا الله ولا تؤذوا أمواتكم)
   “Seluruh amal perbuatan dilaporkan kepada Allah SWT pada hari Senin dan
   Kamis, dan diperlihatkan kepada para orangtua pada hari Jum’at. Mereka
   merasa gembira dengan perbuatan baik orang-orang yang masih hidup, wajah
   mereka menjadi tambah bersinar terang. Maka bertakwalah kalian kepada
   Allah dan janganlah kalian menyakiti orang-orang kalian yang telah
   meninggal dunia.” (HR. Tirmidzi dalam kitab Nawâdirul Ushûl).

***ni yang menghalang aku wat kejahatan...tp kadang2 terbabas gak...bila aku baca yaasin utk apih...scara automatik aku duk terbayang apih duk sebelah aku...dia tgk kat aku...uwaaaaaaaaaaaaaa...trus aku ngaji sambil tersedu2..sib baik stiap mlm jumaat hubby gi surau...jadi xdelah dia nmpak aku nangis..


4) Orang-orang beriman hidup di dalam surga bersama anak-cucu dan
   keturuanan mereka yang shaleh.
   (وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ
   عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ)
   “Dan orang-orang beriman yang anak-cucu mereka mengikuti mereka dalam
   keimanan, kami pertemukan mereka dengan anak-cucu mereka. Kami tidak
   mengurangi dari pahala amal mereka sedikitpun. Setiap orang terkait
   denga apa yang telah dia kerjakan.” (At-Thur: 21)

*** inilah yg aku harap2kan...bukan aku sorang..ina,arsyad n mak & abah...aku sentiasa berdoa aku leh jumpa apih di akhirat kelak...aminnnnn.....nak sgt2 jumpa dia di sana...tapi aku x sebaik apih...harap Allah izinkan...


p/s : masa balik kg bulan 10 ari tu...aku prasan gamba apih dah xde dlm bilik aku...bila tnya mak...mak cakap dia simpan dalam lemari...takut pecah sbb kucing suka masuk memanjat-manjat dalam bilik aku....nak amik balik segan la plak...aku sbenarnya xnak mak n abah tau yg aku sgt rindukan apih....aku nak wat cam biasa jer...xnak mak n abah tau...kalau diaorg tau...nnti diaorg lagi tringatkan apih

9 ulasan:

~AmyLiana86~ berkata... [khas utk kamu]

al-fatihah..semoga roh apih dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan hamba2nya yg soleh..aminn...

mamaijat berkata... [khas utk kamu]

.....sangat2 beruntung aruah apih ada kakak & kuarga yang sentiasa mendoakan......al fatihah buat aruah apih...

estee_8980 berkata... [khas utk kamu]

sdihhh.....

intan morsalin berkata... [khas utk kamu]

amyliana : thanks dear

mamaijat:tulah yg mampu dibuat slagi hayat dikandung badan...

estee:me too

Papa Mifz berkata... [khas utk kamu]

Insyallah akan bertemu di syurga,amin..

Zana Adieyza berkata... [khas utk kamu]

Al-Fatihah untuk arwah..

untung arwah dapat kakak yg baik & sentiasa ingat kat arwah..

Zaitun berkata... [khas utk kamu]

Al-Fatihah buat arwah.

InsyaAllah akan jumpa disana nanti.

IntaNBerliaN berkata... [khas utk kamu]

AL-FATIHAH UNTUK ARWAH..

intan morsalin berkata... [khas utk kamu]

thanks sume...terima kasih yg tidak terhingga di atas Al-fatihah n doa itu...