Islamic Widget

our anniversary ( intan & nafis )

Daisypath Anniversary tickers

i follow...u follow...

Rabu, 13 Julai 2011

tuntutan AMBIGA melalui IFC

1. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam... tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

2. Orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh... dikenakan tindakan undang-undang.

3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.

4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.

5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan Orang Islam,Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.

7. Orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

10. Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

13. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang Hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.

14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

p/s : so...fikir2kan ape kehendak Ambiga ni....as a muslim...kita patut sokong @ x?

9 ulasan:

Ila berkata... [khas utk kamu]

tak sesuai betul bila menyokong orang yg menjadikan benda macam ni..memanglah gomen skrg tak bagus mana pun tapi ambiga dan anwar pun tak bagus gak...taksub sgt dgn pemimpin inilah jadinya...

cik dah berkata... [khas utk kamu]

eee takut plk kan...byk menyebelahi org bukan islam....dah ramai yg murtad kan..smg diri kiter teguh dgn agama islam....

pena rozie berkata... [khas utk kamu]

Banyak cantik muka die. . Die ingat di etu bagus sangat ke??? Pikir2 lah kite ni sebagai umat islam.

kayrul-shah berkata... [khas utk kamu]

sakitnya hati baca...kasi rejam jer ambiga nie...

Citarasa Rinduan berkata... [khas utk kamu]

subhanallah...

beraninya mereka menuntut sedemikian.....

Maya Mayana berkata... [khas utk kamu]

emm org mua juga yer...rajin2 singgah2 la blog yer...follow jugak

intan morsalin berkata... [khas utk kamu]

itulah pasal...dah la dia tu bukan bumiputera...suka2 lak nak memandai kat tempat kita....bos sya pernah ckp...kalau jumpa K****G atau Ular..better pukul K dulu...dia pnya belit lebih dasat dari ular

aesh came berkata... [khas utk kamu]

Hmm..nmpak sgt permintaan bias dan nk menjatuhkan islam.lg pun apa kena mengena dia dgn agama islam pun~~ bz bd sunggh..x patut disokong..

intan morsalin berkata... [khas utk kamu]

aesh came:btul tu...sokong bratus peratus gitu....sebok je ambiga tu kan....chaitt..