Islamic Widget

our anniversary ( intan & nafis )

Daisypath Anniversary tickers

i follow...u follow...

Selasa, 10 Januari 2012

raja satong

korang pernah dengar x pasal penyakit nama raja satong???
dia asal daripada bisul tp lagi teruk dari bisul...
raja satong ni pon ade pokok tau..
pokok dia jenis menumpang kat pokok lain...

aku pon 1st time dengar raja satong
kisah dia cenggini...

krismas ritu aku balik trg...abang aku yang sulung duk ngan mak n abah..
b4 aku balik tu mak ade bgtau yg abang ni ade bisul kat tapak tangan dia
tapi xnak gi klinik...n tangan dia makin teruk...
bengkak n biru...
so mak suh aku pujuk dia gi klinik..

bila dah sampai kat trg tu...aku mmg terkejut tgk abang
muka cengkung pastu duk terperap dalam bilik
tangan dibungkus..xmboh tunjuk kat org

kalau mak minta nak tgk tangan
dia x bagi..dia cakap "mak x yah tgk la..tangan aku dah buruk..nanti mak sedih "
makin la susah ati mak aku tu
bila aku minta nak tgk pon dia x bagi gak

aku ajak gi klinik pon x nak gi
plan asalnya aku nak balik ari selasa tapi terpaksa tunda balik hari rabu sbb x sampai ati nak tinggalkan abang..lagipun aku bawak mak n abah balik putrajaya sbb abah ade check up bulan jan 2012 kat spital putarajaya.
then aku suh en .somi pi pujuk abang aku gi klinik
sib baik dia nak gi

petang isnin tu bawak dia gi klinik..
masa nak jumpa dokter aku dah plan dah...
dia bagi ke x bagi ke aku tetap nak masuk gak
aku nak tgk sdiri cane tangan dia

Ya Allah..mmg dah buruk tangan dia...meleleh airmata aku
air bisa + nanah..menitik-nitik dari tangan dia..
kat pergelangan tangan tu dah terbelah n nampak isi..cam kena tetak
hujung tapak tangan tu dah hancur...
aku x sanggup nak tgk dokter cuci..dokter cakap abang kena penyakit Raja Satong
ternganga mulut aku dengar
tapi dokter risau penyakit ni susah nak baik sebab kencing manis abang tinggi
huhuhuhu

time tu kencing manis lak tinggi ...21.7..
tekanan darah pon tinggi..
adusss..
aku risau kot2 tgn kena potong ke..ade ulat ker
dokter suh pi hospital besar utk dptkan intensif care
tp dia xnak..dia nak rawat sdiri + makan ubt yg dokter bagi

b4 balik putrajaya...aku blikan siap2 peralatan untuk cuci n balut cam kapas,kain pembalut n pelekat
abah plak belikan zaniplas n SNE


yg ni mmg utk org kencing manis 7 sembuhkan luka



yang ni utk makan n sapu kat luka...
tapi sebab supplement ni mahal..so just bli utk sapu kat luka jer
yg ni kawan aku rekomen..dia ckp mmg the best supplement ni
lagipun mak kepada kawan aku ni kije kat kedai jual2 ubat n supplement
so aku percaya kat dia...

and now..alhamdulillah..luka tu dah makin baik...
isi2 baru dah makin tumbuh..
air bisa n nanah dah berkurang..
yang terbelah kat pergelangan tangan tu dah tertutup
kencing manis abang pon dah terkawal
cuma tekanan darah je tinggi...
yang ni susah sket...sebab abang ni pengawal keselamatan kat sekolah
so waktu tido dia x menentu...

aku mohon korang sume doakan abang aku cepat sembuh yer...dokter bgtau..paling cepat pun sebulan tangan abang tu bru leh recover...

11 ulasan:

cik dah faridah berkata... [khas utk kamu]

X PERNAH DGR LG PENYAKIT GITU..HRP2 XDE KESAN MUDARAT...

Liza berkata... [khas utk kamu]

salam intan...arwah ma liza dulu ada kencing manis gak, bila dah luka mmg ssh nakelok..
Liza doakan abg intan akan sihat cm biasa balik nnt...insyaallah

wahida berkata... [khas utk kamu]

tak pernah dgr nama penyakit ni..festaim ni...apapun, tengs for the info..

harap abang ko cepat sembuh yer...asedih aku baca n3 ko ni bila ko kata tgn dia terbelah siap ada nanah bagai..huhu...

ariana berkata... [khas utk kamu]

First time akak dgr nama tu..
apapun moga abg Intan cepat sembuh ye..

Tak salah kita mencuba apa2 jenis ubatan, itu kan ikhtiar namanya.., yg menyembuhkan ialah allah..:)

ieja amieja berkata... [khas utk kamu]

salam intan..
first time dgr nama penyakit ni..bahaya jgk kan bila dah melarat mcm tu..kene lak ada penyakit smpingan mcm k.manis & drh tinggi..
semoga abg intan bertambah chat dan terus sembuh dr raja sotong tuh..

anis asliza berkata... [khas utk kamu]

anis pun x pnh dgr nama penyakit tu..kalau kencing manis mmg lambat sikit nk sembuh..kalau luka sikit je cepat merebak..tp anis harap abg intan cepat sembuh seperti sediakala..

iizla berkata... [khas utk kamu]

alahai...semoga abg awk cepat sembuh.. risau gak sbb dia ada kencing manis. kalau ada luka, susah nak baik. sabar dan teruskan bagi support kat abg awk k!!

Kakzakie berkata... [khas utk kamu]

Kakak tak tahu tentang penyakit ini. Tapi syukurlah abang dah beransur sembuh... insya-allah kalau serasi akan sembuh juga..

Queenie berkata... [khas utk kamu]

pertamakali dgr pasal penyakit nih..

sediiih sgt dgr citer intan...yelah intan, mudah2an abang intan akan pulih sepenuhnya,,,

intan mmg punya hati yg mulia...tsk!

Papa Mifz berkata... [khas utk kamu]

Br tau psl penyakit nih

inapramli berkata... [khas utk kamu]

sy org ganu gok.dop pnoh dgo gok ni..apapun sya doakan smga pyakit abg awk baik spnuhnya.insyaAllah,