Islamic Widget

our anniversary ( intan & nafis )

Daisypath Anniversary tickers

i follow...u follow...

Jumaat, 19 Ogos 2011

tanda kematian

Adapun tanda-tanda kematian mengikut ulamak adalah benar dan ujud cuma amalan dan ketakwaan kita sahaja yang akan dapat membezakan kepekaan kita kepada tanda-tanda ini.

Rasulallah SAW diriwayatkan masih mampu memperlihat dan menceritakan kepada keluarga dan sahabat secara lansung akan kesukaran menghadapi sakaratulmaut dari awal hinggalah akhirnya hayat Baginda.

Imam Ghazali rahimahullah diriwayatkan memperolehi tanda-tanda ini sehinggakan beliau mampu menyediakan dirinya untuk menghadapi sakaratulmaut secara sendirian. Beliau menyediakan dirinya dengan segala persiapan termasuk mandinya, wuduknya serta kafannya sekali cuma ketika sampai bahagian tubuh dan kepala sahaja beliau telah memanggil abangnya iaitu Imam Ahmad Ibnu Hambal untuk menyambung tugas tersebut. Beliau wafat ketika Imam Ahmad bersedia untuk mengkafankan bahagian mukanya.




Adapun riwayat -riwayat ini memperlihatkan kepada kita sesungguhnya Allah SWT tidak pernah berlaku zalim kepada hambanya. Tanda-tanda yang diberikan adalah untuk menjadikan kita umat Islam supaya dapat bertaubat dan bersedia dalam perjalanan menghadap Allah SWT. Walaubagaimanapun semua tanda-tanda ini akan berlaku kepada orang-orang Islam sahaja manakala orang-orang kafir iaitu orang yang menyekutukan Allah nyawa mereka ini akan terus di rentap tanpa sebarang peringatan sesuai dengan kekufuran mereka kepada Allah SWT.

Adapun tanda-tanda ini terbahagi kepada beberapa keadaan:

Tanda 100 hari sebelum hari mati.

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka-mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja.

Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.

Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian , tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

Tanda 40 hari sebelum hari mati

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut.Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT.Maka malaikatmaut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

Akan terjadi malaikatmaut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.Adapun malaikatmaut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

Tanda 7 hari

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

Tanda 3 hari

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri.Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.

Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi.

Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam.Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

Tanda 1 hari

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Tanda akhir

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.


WALLAHUA`LAM.





Bila baca artikel ni wat aku tringat kat apih...mak cakap..di minggu terakhir usia apih tu...dia request mak masak mcm2...nasi myk,ayam percik,dan ade 2-3 lagi masakan mak....stiap kali dia makan tu mesti dia col aku..nak suh aku jeles...hehehhe


tapi mak terkilan sebab x sempat watkan bihun sup untuk apih...patutnya pada hari apih meninggal tu la mak nak masak bihun sup...tapi nak wat cane...ajalnya yg datang dulu...


sebelum tu apih minta maaf ngan mak sebab x dapat nak bagi mak n abah makan sedap2,mewah2....huhuhuu...tu lah buang tebiat namanya kan...


P/s : makin dekat 27 ramadhan...makin kuat ingatan aku pada Apih.....uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

8 ulasan:

Kakzakie berkata... [khas utk kamu]

Kalau sayang sedekahkan doa kepadanya dik. Kita pun akan tiba masanya turut sepertinya juga. Bagus N3 mengingatkan mati ini. Kalau baca buku Dato' Harun Din berkenaan mati kita boleh menangis dan takut....

wahida berkata... [khas utk kamu]

takut baca n3 ni...rasa nak nangis pun ada..

sedekahkan alfatihah utk arwah ye...

..m@m@ T0meLL.. berkata... [khas utk kamu]

salam ramadhan kak..
1bulan sebelum arwah adik pergi,sy & family pon dapat rase perubahan sikap dari arwah..cakap pon dh lain jek..hari terakhir,siap mintak maap ngan mak..bile ingat2 balik,sayu jek hati ni..Al-fatihah utk arwah adik & adik akk gak..amin

Qhaifa Nur berkata... [khas utk kamu]

salam

di saat kita nk menyambut syawal mmg tersa hiba sbb sya kehilangan abah tersayang...moga tabah

citer bab kematian mmg seriau, smua akan tempuhinya..

kayrul-shah berkata... [khas utk kamu]

info ini akan mengingatkan kita akan kematian...tidak terleka dengan duniawi sangat

nuRuL haNis berkata... [khas utk kamu]

Anis pernah dengar dulu, tapi ingat2 lupa..terima kasih kak sbb share info ni.

intan morsalin berkata... [khas utk kamu]

kakzakie:buku tu tajuk ape kak zakie,nak gi cari gak la

wahida : menangis igt mati bleh insafkan kita

Qhaifa : takziah n alfatihah utk abah Qhaifa

kayrul : sebagai peringatan utk diri sdiri n saudara seagama

nurul hanis:welcome dear

ZaNa aDieyZa berkata... [khas utk kamu]

semoga arwah tenang di sana.. banyakkan berdoa yer kak..

terima kasih sbb sudi share info ni yer kak..